Deze pagina is in constructie, zoals u ziet :-)

     Is een ongeluk wel een ongeluk???

Hierboven ziet u enige voorbeelden van mijn "wangedrag" voorbijkomen die het gevolg zijn van iets anders dan een "Ongeluk". In het nieuws wordt er met name met betrekking tot het verkeer altijd gesproken over een ongeluk terwijl dit bijna nooit het geval is. In de grote industrie leerde ik ooit dat een ongeluk vrijwel niet bestaat omdat het altijd een gevolg is van menselijk handelen. Niet opletten, verkeerd reageren, verkeerd handelen, niet de instructies t.a.v. een proces of de veiligheid volgen, kortom een bijna oneindige serie van menselijke fouten.

Die Britten rijden allemaal aan de verkeerde kant van de weg, dácht ik :-( Shetland.

In het verkeer is het nog het kwalijkst want veel botsingen, aanrijdingen met als gevolg grote schades, gewonden en veel doden. Gemiddeld zo`n 700 per jaar. Over het aantal gewonden met als gevolg invaliditeit etc. met vaak enorme maatschappelijke gevolgen wil ik het maar niet hebben. Men spreekt hier van ongelukken terwijl het géén ongelukken zijn. Vrijwel altijd gevolg van fouten, vergissingen, slecht onderhoud, niet goed kijken, te hard rijden, bumperkleven, snijden, rechts inhalen kortom slecht en vaak asociaal rijgedrag. Waarom ik stopte met motorrijden op mijn 65ste? Dáárom!! Ik voelde mij steeds onveiliger en wilde nog niet dood. Mijn motoren door de tijd? Kijk even hier.

Maar hoe zit het dan met jouw eigen "ongelukken" en deuken Jantje? Heel eenvoudig, die waren altijd van eigen schuld, dikke deuk en geen bult. En als je op je achttiende begint dan valt er in de volgende zestig jaar wel eens een deukje of krasje omdat je niet oplet. De verraderlijk lage paaltjes bij parkeerplaatsen die een deuk in je deur schoppen of een wielscherm vernielen. Mijn eerste deuk werd aangebracht door een persoon die in een smalle straat half op het trottoir stond geparkeerd en wegreed zonder te kijken. Het was de Peugeot 403 van mijn vader dus dat is niet erg :-). Die nam ik van hem over en knalde een gemetseld muurtje ermee uit zijn voegen, dat kostte toen wel mijn centjes. Of de Peugeot Expert die ik in Portugal achteruitrijdend tegen de hoekmuur van een huis een kusje uit liet delen. Ben ik dan een brokkenpiloot? Uitgesmeerd over die zestig jaar denk ik van niet en dat zal voor veel mensen gelden. Fijn als je altijd buiten schot blijft met blikschade of erger, maar zullen er weinig zijn. Dénk ík :-).

Maar gelukkig is daar "Mijn Deukenkoning",  William Zwamborn in Herwijnen.
 Homepage - ReclameWZ (autowz.nl)
In de acht jaar dat bus Bellerophon met mij op reis is, valt er wel eens een deukje of een krasje of erger zoals op de Shetlands. En altijd is er dan William die alles fantastisch weet op te lossen. Een vakman pur sang. Nu zijn er in ons kikkerlandje uiteraard nog veel meer van zulke handige mannen, maar na de eerste keer was wel duidelijk dat ik nergens anders heen hoefde. De camper had ik gekocht bij een buurman vlakbij. Die deed wel onderhoud etc. maar Auto WZ deed voor hem de kreukelgevallen. "Gouwe Handjes" heeft deze Deukenkoning die ik ook wel een Spuitgast of Blikstrijker, Deukentemmer of meer van die liefkozende woorden. Naast zijn eigen vakmanschap en zijn personeel heeft hij ook nog geweldige contacten om allerhande technische problemen op te lossen. Vooral na de elektrische brand in Portugal zorgde hij voor een echte expert die de volledige bedrading heeft weten te vernieuwen. Dat is nog iets anders dan een total loss. De klap van de Shetlands zijn wij ook weer te boven gekomen en volgende week gaan we begionnen aan een vogeltour door het fraaie Denemarken.