Reizen, Natuur en Fotografie. » Hoe navigeer ik?

Navigeren: Hoe ik dat doe? (Niet met abn/amro)

Stel dat ik naar Tjiettjakmajekwee wil, een plaats die mijn vader, in de grond een goede man, wel eens noemde. Je stapt in de auto, of op je gemotoriseerde tweewieler met excuus aan de Carver, voert die naam in als gewenste bestemming en klaar is Jan. De domdom brengt je onder het uiten van bevelen er zo naartoe. Dat is de eenvoudigste vorm omdat je blijkbaar niet zolang onderweg zult zijn en geen belangstelling hebt voor randsteden langs je snel wegwezen.
Maar als je wél onderweg iets wilt bekijken zoals een stad of een vogelhut, of een lange route door buitenlandse natuur wilt maken, wordt het wel wat ingewikkelder. Wel is het allemaal wat makkelijker dan vroeger. Naast je navigatieapparaat en een computer voor de software om routes te maken, heb je allerhande informatie direct beschikbaar. Camperplaatsen via Campercontact, Google voor informatie over de plaatsen die je wilt zien met de openingstijden van de kroegen en musea. Campings? Google bulkt ervan. En Google Earth als het gaat om een beeld van de plaats en omgeving waar je naartoe rolt. Fantastisch gereedschap en ik werk er graag mee.

Stel dat ik een rondje Schotland wil doen, dan ga ik aan de slag met Mapsource en nu Basecamp behorend bij Garmin. Ik maak op de computer of Leptobber een voorlopige route via vooral  binnenwegen. Aan snelwegen heb ik een dood broertje en aan tolwegen wel tien. Van tevoren bekijk ik welke punten ik op die route wil hebben en ga die invoeren. Ligt het enigszins van die route af dan verplaats ik de route op dat punt daar naartoe.
Et voilá in 3 seconden aangepast. Vanwege de wat beperkte opslagcapaciteit op de Zumo hak ik die route in een soort dagetappes en sla die op in een aparte map genaamd "Rondje Schotland". Die etappes kan ik per dag even in de Zumo laden en karren maar weer. Die opslagcapaciteit heb ik inmiddels aangevuld met een geheugenkaartje. Misschien moet ik ook maar zo`n gleufje in mijn kop laten maken voor het geval de dementie mij aanvalt.
Naast de digitale afdeling maak ik ook een papieren dagprogramma waarop de datum, de bestemming, de camperplaats of camping. Geen ijzeren wet want het is slechts leidraad op langere campertochten van bijvoorbeeld een of twee maanden.

Hierboven twee voorbeelden van mijn manier van plannen. 

Al jaren koester ik de wens om eens dwars door de Pyreneeën te raggen van Oost naar West of andersom of misschien wel allebei. Nou kun je zelf op zo`n route gaan zitten broeden maar goed gestolen is beter dan slecht gemaakt en dus gaan we even kijken op zoiets als GPS-Tracks.
Daar vind ik een motorroute van oost naar West aan de Spaanse kant. Via Google vond ik alleen een route van West naar Oost aan hoofdzakelijk de Franse kant. Én ik vond een route genaamd Route des cols_Les Pyrenés. Nu ben ik in het verleden wel meer in de Pyreneeën geweest en ken al verschillende cols, maar altijd aan de Franse kant. Dus wat doen we in 2020? Ik denk dat het een heen en weertje gaat worden.

De Pyreneeënroute viceverca, links met weinig detail, rechts veel meer nog zonder inzoomen.

Hierboven de kaart van Campercontact met camperplaatsen in Navarra waar ik Otsagabia heb aangeklikt. Als je op die popup klikt, komen de gegevens en vaak ook foto`s van die plaats tevoorschijn. Klikt u maar even rechts>>>.

Zo begin ik thuis op de PC of laptop met het samenstellen van de route waarin alle punten zitten die wij willen zien. Dat zijn dan de camperplaatsen of zo nodig campings en de plaatsen waar wij een museum, kathedraal of andere voor ons interessante zaken willen zien. Ligt iets een beetje buiten de beoogde route dan slepen we die daar gewoon naar toe. Gek gezegd, je kunt van huis naar Amsterdam navigeren via Parijs:-). De opzet is om vooral op mooie plekken te komen en dat lukt toch het beste in "vrije" landen als Noorwegen, Ierland en schotland waar "wild camperen" is toegestaan. Altijd met het respecteren van het milieu zoals van een fatsoenlijk mens mag worden verwacht. Op geweldig mooie plekken hebben wij de nacht doorgebracht, waar dat alleen met de camper kan. Helemaal in ons eentje in een mooie natuur. Op campings tref je nooit zoiets aan als vrije natuur. Daar heb je het gemak van douches en wasmachines en speeltuinen en restaurant of golfbaan en -bad met de bijbehorende prijs. Dat zetten we ook in onze route want om de ongeveer 6 dagen moet het chemisch toilet en de reservepot daarvan geleegd. Jawel, met de groene biologische afbreker, niet de chemische blauwe versie. 

Hoe lang je zulke routes wilt maken, maakt niets uit. In 2016 reden we drie maanden lang door Schotland, Ierland en Engeland op voorgeprepareerde routes en in 2019 hebben we dat nog eens dunnetjes over gedaan in bijna 6 weken. Op het moment van schrijven (oktober 2019) prepareer ik een route door de Pyreneeën van west naar oost in het Franse deel en van oost naar west in het Spaanse deel. Ik heb nu nog geen idee over de duur maar die route is totaal zo`n 2000 km. en daar komen de kilometers nog bij van en naar huis. Ik denk dat met diverse zijsprongetjes het zo`n 5000 kilometer zal worden. We hebben daar weer een week of vijf voor dus dat zal wel lukken.We zullen er t.z.t.wel over berichten. Het komend weekend draven we naar Lac du Der om de Kraanvogels te bewonderen waarna we nog een daggie in Reims gaan neuzen, ook via de Garmin.

En vroeger dan? Vroeger is voor mij qua "navigeren" zo`n 25 tot 20 jaar geleden.Thuis een route in de wegenatlas markeren en daarbij maakte ik een lijst met plaatsnamen en wegnummers. Moeders naast je met de atlas op schoot en karren maar. Zo zag je altijd meteen of je op de juiste weg zat. Het belangrijkste in de navigatie was de tijd dat we overstapten op LPG. Dat was lang niet overal voorhanden en er was een boekje met alle adressen. Maar dan moest het wel een beetje in je route passen en bij gebrek gewoon overschakelen naar benzine.
Voor de motor hanteerde ik in 2002 de routekaarten van de ANWB. Gratis verkrijgbaar want ik ben net als alle kaaskoppen gek op gratis. Die kaarten vouwde ik zo op dat ze in een plastic hoes op de tank pasten. Met een markeerstift was de route mooi duidelijk. Ik moest wel af en toe stoppen om de kaarten om te draaien of opnieuw te vouwen. Uit dat geklungel ontstond als vanzelf de routerol en dan hoefde je al rijdend alleen maar die rol iets verder te draaien. Hoe mooi wil je het hebben? Nou......gewoon zoals nu dus. Hoe de techniek werkelijk vooruit knalt, het is fantastisch allemaal. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.