Een Kraker op de Shetlands

De reis naar de Shetlands was een fantastische reis, maar ook een reis met een "kraker".  Zelden heb ik zo`n type landschap gezien dat oorspronkelijk zonder bomen is versierd. De bomen die er staan, zijn geplant om de soms enorme oceaanwinden een beetje tegen te houden van de huizen.
Het is er ook heerlijk stil want moeilijker te bezoeken dan Spanje waar je in een paar etappes naartoe kunt rijden. Om de Shetlands te bereiken moet je eerst naar Schotland, oversteken naar de Orkney`s en dan naar de Shetlands varen. Je kunt ook van Schotland meteen naar die eilanden. Wij namen de nachtboot en hadden een heerlijk rustige nacht. Het is fantastisch om alle eilanden te kunnen bezoeken waarbij regelmatig een veerboot nodig is. De links naar de foto`s op Google Photo`s laten alles zien.

Die "kraker" zat hem in een frontale botsing op 21 augustus. Als je 60 jaar lang aan de rechtse kant rijdt, dan ga je gegarandeerd een keer in de fout als je links moet rijden. In min of meer onverwachte situaties ga je op de automaat de fout in. Het gebeurde mij al in eerdere reizen door het Brittannische zonder gevolgen door snelle correcties en hier te lande gaan ook de Britten wel eens in de fout. Maar zoals de foto`s laten zien was de klap zo erg, zonder gewonden gelukkig, dat de camper naar Nederland gebracht moest worden. Dat speelde op 8 september.

En dan komt het goed uit dat je goed verzekerd bent bij Aveco. We hadden  snel contact en alles werd super geregeld. De autoambulance moest nog even over komen en in die tijd huurden wij een auto om toch met onze verkenningen door te kunnen. De camper stond op een garageterrein waar wij ook "gewoon" sliepen.

Restte het transport naar Nederland met de autoambulance van Zinger Campers uit Beilen. De wagen werd tot onze aangename verrassing bestuurd door een dame, Jeanne, die echt van wanten wist. Het opladen, het vastsjorren, het rijden, alles deed zij perfect. Het werd een redelijk soepele reis van drie dagen. Met de ferry naar de Orkney`s en vandaar in de nacht naar Aberdeen. Vervolgens sliepen wij in de camper op die autoambulance bij Luton en Jeanne sliep dan in een motel bij een tankstation. De laatste dag tuften door de kanaaltunnel naar Calais in La Douce France. Het laatste stukje bracht zij ons naar WZ- Auto`s in Herwijnen. Een fantastische reparateur waaraan ik hier ook een pagina heb gewijd, "De Deukenkoning", waar ik Bellerophon achter moest laten ter reparatie of sloop??? :-(

Deze extra "driedaagse" was ook weer een aparte ervaring en wij zijn buitengewoon tevreden over dit transport door Zinger Campers. Natuurlijk is ook de verzekering van Aveco ( Allrisks met een 5-jarige waardebepaling) en hun hulp echt uitstekend. Feitelijk was de camper Totall Loss maar goed overleg maakte dat mijn "Deukenkoning" William Zwamborn hem mocht redden. Daarna heeft hij o.a. weer Portugal en kortgeleden Finland gezien.

Het Lighthouse op het eiland Bressay tegenover Lerwick.

Hieronder vindt u alle links in  de juiste volgorde van onze reis:
Beginnend bij het vertrek van Duinkerken naar Dover
met de eerste halte Lower Woodend farm:
https://photos.app.goo.gl/KmHTP126ynU5XnNY
Van Dover naar de tweede halte
Longriggthorn Farm:
https://photos.app.goo.gl/WcR7ZVST6Na8UZWu6
Derde etappe naar Androssan
https://photos.app.goo.gl/1A25b7qWCWX2dXuR7
Etappe vier voert naar Ness Road aan de Cromarty Firth
https://photos.app.goo.gl/jMDs3FqdL4h8SJ2WA

Stending Stones van Stenness

Etappe 5, naar Cromarty en natuurlijk het lighthouse van Wilkhaven
https://photos.app.goo.gl/D6cnJmYechWhtc98A
Etappe 6 voert ons naar de Ousdale Broch
https://photos.app.goo.gl/zLJvmHTrnUnojPLK9
Etappe zeven brengt ons naar Gill`s Bay voor de ferry naar St. Margaret`s Hope
https://photos.app.goo.gl/FBeELMHpnAWF6q98A
Etappe 8, Van St. Margaret`s Hope naar Kirkwall voor de Ferry naar Lerwick
https://photos.app.goo.gl/XBEEEBDLMHk6pzUNA

 

De Broch op Mousa

Etappe 9, de nachtferry naar Lerwick op Shetland
https://photos.app.goo.gl/iARQ1zpm8yNLy4NS8
Shetland etappe 10, een tour over het Zuidelijke Mainland. Met o.a. het Jarlshof en het Lighthouse van Sumburgh.

https://photos.app.goo.gl/dANpZJR7c82n6WGy6
De rampdag 21 augustus maar nog geen einde reis.
https://photos.app.goo.gl/uZnkuM7fWrzT1wvg6
Shetlands, etappe 12 Naar Tesco Lerwick maar via de Clickimin Broch.

https://photos.app.goo.gl/XPDshhy6pfrUawwM7

En altijd en overal "Rocks". Ruige kusten en de Stilte.

Shetlands, etappe 13 naar het noordelijkste punt van Skaw op het eiland Unst.
https://photos.app.goo.gl/KAnTMUXA69rhArWGA
Shetlands, Etappe 14: een rondje eiland Bressay met mogelijk de mooiste Vuurtoren?
https://photos.app.goo.gl/2jrqyKyC6JtTRTQSA
Shetlands, etappe 15 naar East en West Burra.

https://photos.app.goo.gl/RvRvq5bDsZmBjWnU9
Shetlands, etappe 16 naar Whalsay eiland.
https://photos.app.goo.gl/wq9fSsGdHqQTSKVD8
Shetlands, etappe 17, bezoek aan Lerwick Fort Charlotte.
https://photos.app.goo.gl/cQC3N8Mj8uQ5fSJJ7

De finale van de Shetlands de repatriëring:
https://photos.app.goo.gl/f6LQmgm7FSxjJP3V8
Die helikopter is geen grapje want nodig voor iemand. Voor mij restte het transport naar Nederland met de autoambulance van Zinger Campers uit Beilen. Dat werd een redelijk soepele reis van drie dagen. Met de ferry naar de Orkney`s en vandaar in de nacht naar Aberdeen. Vervolgens slapen in de camper op die autoambulance bij Luton. De laatste dag tuffen door de kanaaltunnel naar Calais in La douce France. Het laatste stukje bracht me naar WZ- Auto`s waar ik Bellerophon achter moest laten ter reparatie of sloop??? :-(